Néhányan túratársak már régóta tervezzük, hogy magashegyi körülmények között is kipróbáljuk magunkat. A kis csapatból többen Erdélybe szerelmesek (köztük magam is), ezért elsőre a Fogarasi-havasok meghódítása ugrott be mindannyiunknak. Amikor aztán elkezdtem tervezni az esetleges ottani túránkat, akkor derült ki, hogy a hegységet kocsival meg lehet ugyan közelíteni, de ott őrzött parkolásra, kempingre, netán tömegközlekedésre nemigen lehet számítani, tehát a csillagtúra gyakorlatilag kizárt és a „keblén a kenyere, hátán van a háza” módszerrel sátrat, élelemet, ruhaneműt cipelve lehet csak komolyan bejárni a hegység belsejét. Első magashegyi túránk révén az is szempont volt, hogy a hegyimentő szolgálat ugyan van a Fogarasi-havasokban, de az gyakorlatilag nem elérhető (csak személyes értesítés útján). Mindez meggondolásra késztetett és a fenti szempontok szerint rendre biztonságosabb és kedvezőbb Magas-Tátra mellett döntöttünk. Így utólag bízvást állíthatom, hogy helyesen.
Veszprémből indulva a Veszprém – Szfvár – Komárom – Érsekújvár (Nová Zámky) – Nyitra – Besztercebánya (Banská Bystrica) – Rózsahegy (Ruzomberok) – Poprád útvonalat javaslom, mert Nyitrától a táv jórészét autópálya minőségű úton és egyelőre díjmentesen tehetjük meg. Nekünk ez kényelmesen haladva és megállókkal 6,5 óra alatt sikerült.
Sátrazni készültünk, ezért végigböngésztem a www.vysoketatry.com honlapon a kempingeket és rá kellett jöjjek, hogy a túrák kiindulópontjához közeliek többsége Tátralomnicon ill. a közelében vannak. A Tátra-Csorbán (Tatranská Strba) lévőt már a kocsiablakból elvetettük gondozatlan külleme és lejtős területe miatt. A Tátralomnicon található nagy befogadóképességű kempingektől az esti-éjszakai várható bulizás miatt tartottunk, de el sem jutottunk odáig, mert Ólesznán (Stara Lesná) egy nagyon kultúrált, szép fekvésű kis kempinget találtunk és ott maradtunk. A kempingben hideg-meleg folyóvíz, kultúrált és rendszeresen tisztán tartott vizesblokk, esős idő esetére tágas közsátor asztalokkal, padokkal, tűzrakó helyek vártak.
A túrák kiindulópontjához a napi közlekedést eredetileg a tátrai villamossal gondoltuk megoldani, de a gyakorlatban kiderült, hogy a kocsizás gazdaságosabb is, kényelmesebb is. A tátrai villamos több vonalból áll, a fővonal Poprádról Ótátrafüreden át Csorba-tóig közlekedik, de még a csúcsidőszakokban sem sem jár 50 – 60 percnél sűrűbben. Az Ótátrafüredről Tátralomnicra ill. Csorba-tótól Csorba faluig húzódó szárnyvonalakon pedig naponta egy-két járat van csak. A villamossal érintett települések bármelyikében kocsival csak fizetős parkolóban lehet megállni és 2 személy fölött már megéri kocsizni, főleg, ha azt is számításba vesszük, hogy a kemping a legközelebBi villamosmegállótól 1,5 km-nyire van. Nem állom meg, hogy el ne mondjam: a tátrai villamos kb. 1000 m-es tengerszint feletti magasságban eredetileg környezetvédelmi megfontolásokból épült, hogy a növekvő turizmust környezetbarát módon szolgálja és a magashegyi üdülők vendégeit a zajtól és bűztől megkímélje. Lehet, hogy érdemes lenne a villamos jegyárainak csökkentésével és járatsűrítéssel egy kocsizásmentes, környezetbarátabb turistaforgalmat elérni, de ehez persze a szűk érdeken felülemelkedő, a magasabbrendű értékeket szem előtt tartó gondolkodás kellene.
Első túránkat a véletlen szerkesztette. Eredetileg amúgy beavató jelleggel, lájtosana Csorba-tótól a Poprádi-tóig illetve csoportos kielégületlenség esetén (már t.i. kirándulásilag) még a Magisztrálán megtoldottuk volna egy szakasszal. Ehelyett Csabi a Csorba-tótól meglátta és megkívánta
a Fátyol-vízesést. Maga a vízesés oda csak másfél órányira van a Menguszfalvi völgyben, de elfelejtettünk megállni és a szép táj egész a völgyfőig csalt. Ott, a Szentiványi tó partján, egy kis pihenő közben már szép tervek szövődtek, hogy csak át kellene menni a Lorentz-hágón és a szomszéd Furkota-völgyön sitty-sutty, máris lent vagyunk a Csorba tónál. Minden fondorlatot be kellett vetnem, hogy lebeszéljem őket róla, mert sötétre se értünk volna vissza a Csorba-tóhoz. Ehelyett beültünk a Csorba-tó mellett egy csinos kis vendéglőbe, hogy egy tájjellegű bryndzové halusky (juhtúrós galuska) elfogyasztásával adózzunk az örök és megbonthatatlan szlovák – magyar barátságnak. Hát galuska volt, de juhtúró, az nem nagyon, mondhatni inkább csak jelzésszerűen és már ott, a vendéglői asztalnál elhatároztam, hogy otthon alkotok a tűzhely mellett valami dúsabbat, hogy a galuskát a túrótól, a túrót a fokhagymás sült szalonnától ne lehessen látni. (A projekt sikerült, bár a családom hölgytagjai a fogyókúrázás árnyékában nem őszintén lelkesedtek, csak nekem volt nagyon ínyemre ez az egyszerű, de finom és kiadós étel.)
Leghosszabb túránkat egy tapasztalt túratársunk tanácsát megfogadva kétnaposra terveztük. Az Ótátrafüred - Kis-Tarpataki völgy – Vöröstoronyi-hágó – Nagy-Tarpataki-völgy- Ótátrafüred túránkat eredetileg a Téry-menház, mint szálláshely közbeiktatásával gondoltuk megtenni, de foglaltsága miatt ez nem sikerült. A Hosszútavi – menház (Zbojnicka Chata) tudott minket fogadni márciusi foglalásunk alapján. A menházban vendégszerető fogadtatásra leltünk, a 24 fős, csak válaszfalakkal tagolt hálóterme kényelmes (bár nem szálloda-szerű) pihenést nyújtott éjszakára. A fekvőhelyet egy behúzott szivacs ágybetét, egy párna és két takaró jelentette, de lehetett pót-takarót kérni, mégis higiéniailag célszerű egy könnyű hálózsákot vinni. A menházban le kell venni a bakancsot, ahogy elnéztem, a zokni volt az uralkodó viselet lábilag. A szállás és a reggeli jó volt, a személyzet egy része pöntyögött németül ill. angolul. A túra maga lenyűgözően szép volt, de erről inkább a fotók tanúskodjanak. A Nagy-Tarpataki-völgy lentről és...
...fentről
Csúcsforgalom a Vörös-toronyi-hágón
Egy kitettebb szakasz a Vörös-toronyi-hágó vasalt útján
A Hosszútavi menház (Zbojnická Chata)
A Tarpataki-vízesés egyik zuhataga
Kicsit nehéz megszokni a Tátrában szokásos „utakat”, amelyeket a kőomladékokból vett anyaggal raktak ki eleink, tehát egyenetlen, néha billegő kőlapokkal, néha nehezen megléphető magasságú lépcsőkkel teszik próbára a bokánkat, térdünket. Arra kell számítani, hogy vagy a lábad alá nézve mész, vagy megállsz bámészkodni: a kettő nem keverhető. Célszerű és ajánlatos egy hosszú távon is tartható menettempót tartani és az öltözetet ehhez úgy választani, hogy semmiképp se izzadjunk meg, mert a megállóknál az átizzadt póló hamar ráhűl a derekadra és onnan már nem olyan természetes a mozgásod. Szinte nem volt túránk, ahol ne kellett volna hóban járni, de ehhez – azt hiszem – túlzás hágóvasat magaddal cipelni, a zárt és magasszárú túracipő viszont elengedhetetlen.
A lánccal biztosított (vasalt) szakaszokat a térképek jelzik, itt csak a kijelölt irányban szabad haladni. Emiatt sajnos elkerülhetetlenek a torlódások, a menetidőt úgy célszerű kalkulálni, hogy a halmozott várakozás egy-egy hágónál akár ½ - 1 óra is lehet. (Amúgy a tájékoztató táblákon és térképeken megadott menetidők nekünk nagyon bejöttek, lehet rájuk támaszkodni). Mászás közben ajánlatos két elemi szabályt megtartani: a sziklamászók hárompontos alapelvét (egyidejűleg csak egy végtag keres fogást, helyet, a másik három kapaszkodik/támaszkodik), illetve addig ne indulj neki egy láncszakasznak, amíg az előtted haladó el nem hagyta a következő rögzítést. Mindez csak látszólag nehéz és ijesztő, a szédülés természetes emberi reakció, de leküzdhető, egyedül a bepánikolásra hajlamosak kell komolyan meggondolják a dolgot. A látvány és a feeling mindenesetre fantasztikus, minden átlagosnál edzettebbnek csak ajánlani tudom.
A kétnapos túránkat a kempingben előre bejelentettük, ezt az éjszakát ott személyileg nem számolták fel.
A Csorba tó – Kriván túránk több szempontból is a csúcs volt. Részben itt értük el eheti túráink legmagasabb pontját, részben mert a Kriván tetjéről adódik a Magas-Tátra talán legteljesebb panorámája. Az út maga egy csaknem szintes egyórányi előjátékkal kezdődik, onnan viszont kőkemény emelkedő előbb fenyvesben, aztán már egyre szélesedő kilátás a gyalogfenyős, majd a hangás, köves övezetben.A csúcs közelében van pár sziklamászós szakasz itt-ott lánccal segítve, de nem ijesztő és sok párhuzamos útvonal közül választhatunk a tudásunknak és a tériszonyunknak legjobban megfelelőt. 11 körül értünk fel és kb. 5 perc múlva az addig derült égből ködsapka vonta be a csúcsot.
Azt azért még tisztán láttuk, hogy a lengyel oldal felől a Kriván igen mogorva sziklafalakkal fogadja a túrázókat és az éjszakai eső utáni kék-tiszta időben szépen látszottak
az Alacsony-Tátra és a Liptói-havasok hegyei. Mire a hegy derekáig leértünk, már ismét eltűnt a felhősipka és kristálytisztán lehetett látni. Úgy vettük észre, hogy az esős vagy párás-ködös éjszakák után a csúcsok 10-től úgy délig - egyig megsapkásodnak, érdemes ezt az indulás időpontjának meghatározásánál figyelembe venni.
Minthogy előrelátóan egy esőnapot is beszúrtunk a programba és eső addig nem volt, másnap hagytuk magunkat megdumálni, hogy tervezetlenül menjünk fel a Kőpataki-tóhoz (Skalnaté pleso) és majd meglátjuk… Hát megláttuk: rázendített, mi azonmód izzadtan, csatakosan beültünk a lanovka indóházában lévő vendéglőbe, de nem bírtunk annyi teát és forralt bort rendelni, hogy elálljon: a csapat fázósabb része megfutamodott és az eredetileg szánt városnézések mellett döntött. Emellett szólt az is, hogy már fentről, az eső alól látni lehetett, hogy odalenn hétágra süt a nap.
Elsőként a Popráddal egybeépült Szepesszombatot (Spisská Sobota) látogattuk meg.A városka főterét a hajdani szász betelepülők szépen rendbehozott zsindelyes házai szegélyezték, valamennyi a tér középvonalában épült a Városházára és az erődszerűen erős fallal körülkerített
Szt. György templomra néz. A templom érdekessége, hogy harangtornya tőle néhány méterre, külön épült, hasonlóan az itáliaiakhoz. Az összbenyomást kicsit rontotta, hogy olyan üres volt az egész főtér, mintha valami kísértetvárosban jártunk volna.
Elmentünk a közeli Késmárkra is, ott bezzeg volt élet: a város épp egy vásározós hétvégére készült, az előkészületekből ítélvea Főtér és a belőle nyíló főutca mentén vásáros sátrak, bódék felállításával bajmolódtak. Ha Szepesszombaton a népség, hát Késmárkon az épületek fényképezéséhez alkalmas áttekinthető tér hiányzott. Benéztünk a várba is és a pálosok templomát sem hagytuk ki a szomszédban, de a szigorú nézésű (valószínűleg civilben lévő apáca) hölgy hamar közölte, hogy fotózni csak 40 korona ellenében lehet, adott egy fénymásolt lapot a templom történetéről, amit kért a végén vissza és távozásunk előtt mélyen a szemünkbe nézve tudomásunkra hozta, hogy itt a látogatók 10 koronát szoktak adni a templom felújítására. Adtunk, de az a jó érzés mellé valahogy elmaradt. Elmentünk az új evangélikus templom mellett is, de az nem volt ezidőtájt nyitva,
a svéd hajóácsok készítette deszkatemplomban meg nem tudtuk kivárni, hogy az idegenvezető az előző csoporttal előkerüljön (anélkül pedig nincs belépés).
Az igazán lenyűgöző látvány azért a város szinte bármely pontjáról látható, fenségesen kiemelkedő Tátra volt.
A harmadik szepességi városért elég rendesen kellett bumlizni, de megérte.Lőcse talán a legszebben megmaradt felvidéki város, a Mikszáth: Fekete város c. regényéből jólismert Városháza pedig számomra a magyar építészet egyik gyöngyszeme, erőt, nyugalmat sugároz. Csak a várfalakon belüli régi városmagra jutott időnk és a kora esti időpont miatt már minden benti látnivalót zárva találtunk. Rossz volt nézni a Szt. Jakab templomot a mostani dicstelenül leromlott állapotában, habár tatarozása - vontatottan ugyan – de halad.
Családosan vagy csoportosan már régóta járunk Szlovákiába, és úgy is, mint a hajdani Nagy-Magyarország területe, érdekelt: hogyan éltek errefelé a magyar és tót atyafiak, és még ki tudja hányféle náció: szászok, svábok, cigányok, lengyelek. Engedjétek meg, hogy a sok összeolvasott történetből egy kis gyűjteményt nyújtsak át e táj irodalmi-történelmi aláfestése gyanánt. Az egyik forrás a nagy magyar anekdótázó, Mikszáth írásai voltak, melyek telistele vannak remek történetekkel, amelyek mindennél plasztikusabban rajzolják ki a nem mindig idilli, de a mindennapokon működő együttélést, ami az elmúlt századokban a mai Szlovákia területén élőket jellemezte.
Az egyik ilyen epizód a „Fekete város” c. Mikszáth regényből származik. A regény a Szepesség egyik városának, Lőcsének a Rákóczi-szabadságharcot megelőző éveinek történetébe ágyazva meséli el az okos és értelmes Fabríczius fiú és a szép Otrokocsy Rozali szerelmének tragikus végű történetét. Eszembe nem jut, hogy a regény tartalmát - akárcsak nagy vonalakban is – összefoglaljam, egy részlet csak, amit nagyon jó humorúnak találtam. A regény egyik főhőse, Görgey Pál, Szepes vármegye vicispánja, akit nagy természetű embernek ismertek. Hamar, néha ok nélkül magasra csapó haragjától mindenki félt, de azt is tudták, hogy a vihar hamar elcsitul és átadja helyét a megbánásnak. Ezzel ő maga is teljes mértékig tisztában volt, ezért aztán tett róla, hogy első dühében ne hozhasson túlontúl szigorú ítéleteket. A büntető eszközöket - kalodát, derest, szégyenpadot – egy fészerbe záratta és kulcsát egy ügyes suhanccal az udvaron álló magas fa egyik ágára köttette. Ha aztán ok adódott egy-egy mérgében hozott ítélete kapcsán, hogy a büntetés eszközeit elő kelljen venni, nem volt más választása, mint hogy hozta a puskáját, hogy a kulcs zsinegjét ellője. Ez rendesen egy óra múlva sikerült is, mikorra a mérge elszállt és kezdetben dühtől remegő keze megnyugodott, akkorra meg általában nem volt már mást mit tenni, mint a kulcsot újra felköttetni a fára.
Akkoriban Lőcsén és a Szepességben szerte a szászok laktak, akiknek Mikszáth szerint hamarabb nyílt meg a szájuk, mint a bukszájuk. A regényben Quendel apó figurája a legszászabb. Az öreg igen egyszerűen élt mindig, de soha ki nem hagyott alkalmat, ha valamilyen ügyleten pénzt lehetett nyerni. Ő volt az, aki a Rákóczi-felkelés első hírére minden zabot felvásárolt a Felvidéken, mert tudta, hogy az egymással hadakozó lovas-bandériumok minden pénzt megadnak majd érte. A török időkből itt maradt szolgákat felvásárolta a gazdájuktól bagóért, hogy aztán busás hálapénzért leszállítsa őket Isztambulba a családjukhoz.
A regény kiinduló eseménye, hogy Görgey Pál uram „Ebet ebért!” felkiáltással lelőtte a lőcsei főbírót, aki a szeme láttára puffantotta le a lőcsei földekre áttévedt kedvenc vadászkutyáját. Attól kezdve Lőcsén persona non grata lett, és azóta a megyegyűléseket Görgőn, a Görgey kastélyban tartották. Quendel apó ajánlotta fel, hogy megépíti a megyeháza szakasztott mását Görgőn. Hogy azért haszna is legyen a dologból, kérte, hogy mellette építhessen egy fogadót, ahol a megyei urak megszállhassanak és kedvükre mulatozhassanak. Még nemesi címet is vásárolt magának és így lett a neve a nemesi birtokként megvett falvak után címzetes Quendel Gáspár de Pászta et Kenéz.
No, hát ennek a Quendel apónak – mikor egyetlen lányának majdani stafírungját a leányneveldében be kellett diktálni – első kérdése az volt, hogy a gazdag lőcsei kereskedő, Blom uram eladó lányának mit írtak be.
- Négy házat és két tehenet.
- No, akkor írjanak be a lányomnak nyolc házat és két tehenet!
A kereskedő sem volt rest, hamar 16 házra emelte lánya hozományát. Pár napig erről súgott-búgott egész Lőcse, hogy vajon erre mit lép az öreg Quendel. Hát lépett is: beíratta a stafírungos nagykönyvbe mind a 16 szepességi várost! Na, ezen aztán elámult mindenki, de a következő kérdés az volt: hogy’ adhatja hozományul azt, ami nem is az övé. De bíz az övé volt az mind: a császárnál Bécsben kimódolta, hogy a kincstárnak a hadjáratkor hitelbe adott rengeteg zab fejében a nevére irattassék a tizenhat szepességi város, amit még János Zsigmond királyunk zálogosított el vagy háromszáz éve.
De ne ragadjunk le Mikszáthnál – habár szívem csücske – és menjünk el a szomszédos Iglóra (szlovák neve a „szépen” csengő Nová Spisská Ves), ahol a derék cipszerek (a szászok hívták így magukat) meg akarták mutatni a világnak, de még inkább a szomszédvár Lőcsének, hogy nekik különb templomuk van, mint bárki másnak. Így került a tornyára két óra: egy a tető alá közvetlenül, a másik úgy deréktájt (a torony derekánál, t.i.). Több se kellett a szomszéd városbelieknek: elhíresztelték, hogy Iglón a cipszerek olyan rövidlátóak, hogy csináltattak a templomtornyukra egy alsó órát is, mert a felsőt nem látták.
Két másik szomszédváros között a viszony nem holmi szóbeszéd miatt romlott meg. Eredetileg Lőcsének adták meg királyaink az árúmegállítási– és vámjogot. Bökte ez a csőrét a késmárkiaknak, kérelmezték is kezdettől fogva, de nem kapták meg. Aztán vagy száz évig pihentették az ügyet, amikor a várost csaknem teljesen elpusztító tűzvész jó alkalmat adott a támadásra. Azt kérték a királytól, hogy a tűzvész martalékául esett adományleveleiket a király erősítse meg, azaz adjon ki helyettük hiteles másolatokat. Fondorlatosan pedig a megsemmisült okmányaik sorába becsempészték a soha-meg-nem–kapott vámjogról szólót is. Nemhiába ügyeskedtek, meg is kapták (a hivatalok már akkor sem voltak valami tökéletesek). Innen kezdve állandó volt a hadakozás a két város között. Késmárk – amelynek neve a történészek szerint Käse Markt-ot, azaz sajtpiacot jelent – és Lőcse csapatokat verbuvált és küldött a másik nyakára, amelyek hol megütköztek, hol egyszerűen zaklatták egymás jószágát, jobbágyait. Az egyik ütközetben, ahol a két város 2 – 300 fős „seregei” megütköztek, a lőcseiek megszégyenítés gyanánt kőkeményre szárított sajtgolyóbisokkal lőtték a sajtpiacosokat.
Összességében nagyon szép 5 napot töltöttünk a Magas-Tátrában és környékén. A túrák - bár szokatlanul nehezek voltak – nem fogtak ki rajtunk, amit elsősorban a kislétszámú (8 fő) és kb. azonos edzettségű csapatnak tulajdonítok.
Az egész szlovákiai tartózkodás alatt semmilyen jelét nem észleltem a szerintem felfújt szlovák – magyar ellentétnek. Azt tartom: vendégként elvárható normális viselkedésre a vendéglátó ország lakosai is normálisan viselkednek és ezt nem csak ennek a túrának, hanem sok korábbi szlovákiai túra és sítábor tapasztalatait összegezve is mondhatom.